torsdag 23 juli 2009

En dag i Sigtuna...

...det är semester och vad händer idag? Jag har länge velat åka till Sigtuna för jag har hört så mycket om den lilla staden som är sååå söt, och som hänger ihop med tant Brun, tant Grön och tant Gredelin. Vädret var helt perfekt för en dag att inte vara på stranden, ganska blåsig och många moln utan regn (bestämde jag innan). Så vi hoppade in i bilden och vad mötte vi där...

...jo en helt underbart liten söt stad med låga små trähus och kullerstenar runt hela staden. Jag gick igång rejält, jag älskar gammal bebyggelse med härliga färgkombinationer och roliga former på hus med diverse tinnar och torn. Sigtuna har årligen en 1800-tals helg, då man kan få gå omkring i tidsenliga kläder, handla på markanden osv...

Här är vi påväg in till ett fik som hette just "Tant Brun" och gissa om det smakade gott och vilken härlig miljö, vi fick sitta på gården under ett äppelträd. Det var en koppar-kaffe-kanna som ställdes fram på bordet (har tyvärr ingen bild på den) och jag fnissade glatt när jag hällde upp...

Här står Ida och tvekar hon vill gärna hälsa på Tant Brun...

Turistinformationen låg i detta grön/vinröda lilla trähus till skapelse...gissa om jag skulle gå in där jag behövde en karta tyckte jag (stan är inte så stor).

Efter att ha ätit luch på Kopparkitteln promenerade vi i butiker och vi (jag) drog blickarna till en butik som hette Ombonat, där hittade vi den...en ny kökslampa...(bildbevis kommer senare).
Sen var det slut på shoppandet...


Tillbaks till bilen gick vi förbi en liten stadspark och i den fanns denna mest pitoreska lilla scen man kan tänka sig...titta och begrunda...en stråkkvartett och ljuva toner...
Det var den dagen!
På söndag far vi till Öland, vi ska bo i stuga inne på djurparken...hoppas vinden blåser åt rätt håll...
Kram och hej sommarpastej...
Linda

1 kommentar:

Piffa sa...

Jag var själv i Sigtuna för många år sedan och även jag föll för denna lilla idyll. Funderar på att ta med mannen dit en dag nästa vecka då han äntligen är ledig från sina arbeten.
Kramar Anette